pátek 16. října 2015

Jak dostat fotku na dřevo

Zdánlivě tento příspěvek nesouvisí s mýdlem. Ale skutečně jen zdánlivě. Když totiž chcete někomu mýdlo darovat, nevyhnete se otázce, jak ho působivě zabalit. Nabízí se několik možností a zdá se mi, že nejluxusnější z nich je dřevěná krabička s vlastní fotkou. Loňské Vánoce vypadaly dárky ode mě takto:

Mýdla uložená v krabičkách s fotkami přenesenými pomocí transfer gelu. Ty jahody jsou taky mýdla.
Fotka se na dřevo dostane tzv. transferovou technikou či metodou transferu, nevím, jaký je oficiální název tohoto zázraku. Každopádně je to poměrně snadná, a přesto velmi efektní záležitost. Potřebujete mít fotku nebo jakýkoli obrázek vytištěný zrcadlově (obzvlášť když je tam text) na laserové tiskárně (z inkoustové to prý nefunguje) a pak tohle:

Co je potřebné k transferu: houbička, fotka vytištěná na běžném kancelářském papíru na laserové tiskárně, štětec, transfer gel, lak a krabička nebo jakýkoli jiný kus dřeva s hladkým povrchem.
Transfer gel se dá sehnat třeba tady. Neznám substitut.
Lak používám tento, ale dá se asi použít jakýkoli jiný závěrečný lak, u tohoto byl trošku problém, že je to zároveň lepidlo a když jsem krabičku zabalila do balicího papíru, část na krabičce ulpěla. Šlo to pak sice odstranit, ale dělala jsem to vždycky tajně, když jsem byla u obdarovaných na návštěvě (málokdo pochopil, že je to chyba). Bohužel s jiným lakem nemám zkušenost, tak budu ráda, když se třeba podělíte (o tu zkušenost).

A jaký je postup?

1) Natřete transfer gelem obrázek z jeho lícové strany, opakuji z lícové strany (je to hodně nezvyklé, několikrát jsem to udělala špatně a pak jsem musela znovu tisknout, protože je prostě divné mastit obrázek jakýmsi lepidlem). Můžete natřít i dřevo. Přiměřeně, leč dostatečně.


2) Nalepíte obrázek obrázkem na dřevo a opatrně vyhladíte případné bubliny.


3) Jdete spát.


4) Namočíte houbičku a navlhčíte obrázek.


5) Prstíkama opatrně šudlíte.


6) A šudlíte.


7) A šudlíte.


8) Měli byste se zcela zbavit bílé vrstvy papíru. Často se zbavíte i kusu obrázku, je to asi nedostatečnou vrstvou transfer gelu nebo přílišným množstvím vody nebo silným šudláním (omlouvám se za to slovo, ale nenapadlo mě žádné výstižnější) nebo kombinací všech těchto variant. Každopádně se mi to ve větší či menší míře stalo vždy. Ale vypadá to tak nějak vintage, takže je to vlastně docela žádoucí.



9) Krabičku doupravíte barvami a nakonec můžete přejet lakem. Ten trošku skryje případné zbytky bílého papíru, neboť je snad nemožné zbavit se ho úplně. Snažit se každopádně můžete. A takto vypadá konečné dílo neupravené lakem zvenčí:


A takto zevnitř:


Metoda transferu obrázku se dá samozřejmě využít nejen na krabičky, ale na jakýkoli dřevěný povrch, ať už jde o desku, dénko neboli prkénko, rám nebo třeba sedátko židle, cokoli vás napadne. Jen ten povrch musí být hladký a nelakovaný. Ale, jak jsem objevila, může být nejprve ošetřen třeba tímhle. To když máte třeba tmavé nebo hodně strukturované dřevo, tak abyste sjednotili povrch a obrázek nebyl moc tmavý a narušovaný letokruhy.

Nebojte se a jděte do toho. Úspěch a obdiv zaručen. A já odlétám na zaslouženou dovolenou. Mějte se krásně!

Žádné komentáře:

Okomentovat